פרויקט הולכה צפונה להזרמת מים מותפלים לכנרת

הודעות
18/04/2024
לפי נתוני מקורות מפלס הכנרת ניצב הבוקר על 209.355-

משנים סדרי עולם. במים.

הכנרת, המאגר הטבעי היחיד בישראל של מים שפירים, הייתה במשך עשרות שנים הלב הפועם של "המוביל הארצי", מערכת המים הארצית. המים מהכנרת, שבצפון הארץ, סופקו דרך המוביל דרומה, לשתייה בבתים ברחבי הארץ.

עידן ההתפלה בישראל והקמת "המוביל הארצי החדש", שמבוסס על אספקת מים מותפלים, שחררו את משק המים מהתלות מהמאגר, אולם עדיין הוא היה חשוף לבצורת קשה וממושכת, שפגעה במצבו.

תחנת נטופה פרויקט הובלה מים צפונה

התדלדלות היצע המים והפוטנציאל לנזקים הידרולוגיים איימו על יכולתו להמשיך לספק מים לכלל הצרכים של היישובים בצפון, כמו גם לממלכת ירדן, מתוקף הסכם השלום בין המדינות.

אל מול אותם האיומים יצאנו לדרך עם פרויקט תשתית לאומי לשמירה על הכנרת כמקור מים אסטרטגי למשק המים.

מטרה זו חייבה אותנו לחשוב "הפוך", דבר שהוביל לראשונה בתולדות משק המים בישראל להפוך את זרימת המים המסורתית של "המוביל הארצי" – במקום מצפון לדרום, ממרכז לצפון.

הנחת צינורות מים בפרויקט הובלה צפונה

בשינוי סדרי עולם ובמציאות המים ההפוכה שאנחנו יוצרים, המוביל יעביר צפונה כמויות מסיביות של מים מותפלים. המים, שמקורם במתקני ההתפלה שלאורך ים התיכון, יוזרמו דרך מערך משוכלל של קווים, תחנות שאיבה ומאגרי מים, עד ליעדם: חיזוק הכנרת, תגבור אספקת המים ליישובי הצפון והמשך מילוי מחויבותה של ישראל כלפי ממלכת ירדן.

הכנרת הייתה מאז ומעולם נכס לאומי ותשמור בזכות פרויקט ייחודי זה על חשיבותה למשק המים ולשלום בין מדינות שכנות במזרח התיכון.

הזרמת מים לכנרת