המוביל הארצי

המוביל הארצי

"מוביל המים הארצי", הנקרא גם "מפעל הירדן", הינו פרויקט הדגל של "מקורות" וגדול מפעלי התשתית שנבנו בישראל בחמישים השנים האחרונות. המפעל, שהוקם בשנת 1964, נועד להוביל מים מהכנרת וממקורות מים נוספים בצפון, לאזורי הדרום הצחיחים. לאחר הקמתו חובר "המוביל הארצי" - סמוך למעיינות הירקון ולראש העין - לשני קווי "ירקון-נגב" אשר הוקמו מספר שנים לפני כן. בכך הושלמה מערכת המים הארצית, שאפשרה ומאפשרת את החיים והירוק בכל חלקי ישראל.  היקף עוצמתו והשפעתו של "המוביל הארצי", העורק הראשי של מערכת המים הארצית, מתבטא  בנתונים הבאים:

 
• תוכניות ההקמה של "מפעל הירדן", לימים "המוביל הארצי", אושרו בממשלה בשנת 1956
• בשנת 1959 הוחל בבנייתו, שנמשכה 5 שנים
• עלות הקמתו הייתה כ-420 מיליון לירות ישראליות
• בתהליך הקמתו הושקעו כ-2.5 מיליון ימי עבודה, הועסקו למעלה מ-4,000 עובדים, נחפרו כ-7 מיליון ממ"ק עפר, נחצבו כ-1.7 מיליון ממ"ק סלע, נוצקו כ-500 אלף ממ"ק בטון, הושקעו כ-75 אלף טון פלדה והונחו כ-15 אלף צינורות בטון ופלדה.
• אורכו: כ-130 ק"מ.
• עם הפעלתו הוקצו כ-80% מהמים שזרמו בו לחקלאות וכ-20% למי שתייה.
• בתחילת שנות ה-90 כבר סיפק "המוביל הארצי" כמחצית ממי השתייה בישראל, מצפון הארץ ועד לפאתי הנגב


כדי להבין את מורכבותו של "המוביל הארצי" כדאי גם להתייחס לאתגרים שעמדו בפני "מקורות" לנוכח מתווה המערכת. שאיבת מי הכנרת חייבה את "מקורות" לחצוב בצלע הר ולהקים תחנת שאיבה  בחלל שנוצר. תחנה זו -  "תחנת ספיר" – אשר ממוקמת על שפת הכנרת, שואבת את מי הכנרת בצינור תת קרקעי ומזרימה אותם באמצעות משאבות בעוצמה של 30,000 כ"ס אל צינורות לחץ, דרכם הם מוזרמים דרומה. הסיבה לבחירה במשאבות בעלות עוצמה כה רבה הייתה בשל  גודל משימתן – העלאת מי הכנרת והזרמתם ממפלס הנמצא מתחת לפני הים אל גובה של 44 מטר מעל פני הים – גובה הרמה של כ-250 מטר!  לאחר השאיבה מהכנרת מוזרמים המים ל"תעלת הירדן הפתוחה", שאורכה 17 ק"מ, ומשם למאגר צלמון. במאגר צלמון נמצאת תחנת שאיבה נוספת המעלה את המים לגובה של 115 מטר מעל פני הים ומזרימה אותם בתעלת בית נטופה, שאורכה 17 ק"מ. מתעלת בית נטופה מגיעים המים ל"מאגרי אשכול", שבבקעת בית נטופה.  בהמשך עוברים המים לצינורות באורך של 86 ק"מ, הנמשכים עד לתחנת מצר-זאב  שבראש העין, שם מתחבר "המוביל הארצי" עם קווי "ירקון נגב". בנקודת החיבור מתפצלים המים לשני כיוונים: האחד לכיוון גוש דן ותל אביב והשני דרומה – עד לצפון הנגב. במהלך השנים הוקמו לאורך תוואי "המוביל הארצי" תחנות שאיבה שנועדו לאפשר הוספת מים למערכת הארצית ממקורות נוספים.

 
בפני "מקורות" עמדו אתגרים טכנולוגיים והנדסיים נוספים. התוואי המתוכנן של המוביל עבר דרך הרים, נחלים ופני שטח הרריים, עובדה שחייבה פתרונות יצירתיים בהתמודדות עם המכשולים. כדי להתגבר על תוואי השטח חצבה "מקורות" מנהרות בקטעים שצריכים היו לעבור בהרים, בעוד שחציית הנחלים לאורך התוואי בוצעה על ידי גחונים -  מתקנים הנדסיים הפועלים על פי חוק הכלים השלובים. דוגמא בולטת לכך היא הפתרון של "מקורות" בנחל עמוד. הפתרון למכשול הטבעי שמהווה הנחל, אשר חוצה את התעלה הפתוחה של "המוביל הארצי", התבטא בהנחת צינורות פלדה בצורת גחון (צורת U), כך שהמים יורדים לתחתית הנחל בעברו האחד ועולים אל עברו השני על פי חוק הכלים השלובים. עומק גיחון נחל עמוד כ-150 מטר. בנוסף נדרשה "מקורות" לעשות שימוש במכשירים מכאניים ייחודיים, במערכות בקרה מתקדמות ובתעלות פתוחות באורך כולל של 35 ק"מ.

 
כל הפעולות והאמצעים הללו ביטאו את השליחות הלאומית של "מקורות", אז כמו היום, באספקת המים, משאב החיים, לכל קצוות הארץ. בעזרת חשיבה מקורית, פתרונות יצירתיים  ומחויבות ללא תנאי – ידעה "מקורות" לתת מענה לאתגרים הרבים שניצבו בפניה בעת הקמת "המוביל הארצי" ולהפוך את החזון הציוני למציאות בת קיימא.

 

"המוביל המלוח" –
במקביל להקמת "המוביל הארצי" הקימה "מקורות" את "המוביל המלוח".  הקמתו נועדה לתפוס את מי המעיינות המלוחים המתנקזים לכנרת ובכך להוריד את רמת הכלורידים (מליחות) של המים המסופקים ל"מוביל הארצי". תוואי המפעל, שאורכו כ-22 ק"מ, עובר במקביל לחוף המערבי של הכנרת. תחילתו במעיינות נור (טבחה) וסיומו דרומית לשפך הכנרת לירדן. מנהר הירדן מוזרמים המים לים המלח. צעדים נוספים שבהם נוקטת "מקורות" על מנת להוריד את המליחות ב"מוביל הארצי" כוללים דילול המים באמצעות מי מעיינות מתוקים ושמירה על גובה אופטימאלי של מי האגם. 


 


חתך רוחב מוביל ארצי

 

 

 

 

מתווה המוביל הארצי - אתגרים ופתרונות
תוואי המוביל הארצי עובר דרך הרים, נחלים ופני שטח הרריים, דבר היוצר צורך באמצעים הנדסיים וטכנולוגיים שונים להתמודדות עם המכשולים שבדרך. המשך 

 

 

 

 

 

 

 הפעלה מחודשת של המוביל

הפעלה מחודשת של המוביל