אתר היסטורי "ספיר"

מיקום

צפון-מערבית לחוף הכנרת (כביש 90), צמוד לאכסניית הנוער "כרי דשא".

הביקור

הביקור במקום הוא חוויה מופלאה הודות לסיפורים המרתקים שתשמעו בו על הקמתו של "המוביל הארצי" ומערכת אספקת המים לאורכה ולרוחבה של ישראל. סיפורים אלה מלווים בדגם-חתך של "המוביל הארצי" וסרטים. בהמשך, תוכלו לראות "סרט" נוסף, שכמוהו, קרוב לוודאי, טרם ראיתם: תחנת שאיבה חצובה בהר, שבה שלוש יחידות שאיבה ענקיות הפועלות משנת 1964. כפי שתראו, התחנה כוללת יחידת שאיבה רביעית שהחלה לפעול בשנת 1992 ומשמשת גיבוי להבטחת אמינות אספקת המים. בעקבות שינוי בתפיסה הביטחונית, נמצאת יחידת משאבה זו במבנה בטון מחוץ לתחנה. אותן משאבות ב"אתר ספיר" שואבות את מי הכנרת ומעלות אותם לגובה של 250 מטר, שזה כמו להעלות את המים במעלית לגובה של למעלה מ-80 קומות!
אחרי הביקור באתר תוכלו לתת קפיצה קטנה למצפור צ'רה, הצופה לנוף יפהפה של נחל עמוד. כאן תראו את הגיחון (צינורות בצורת U) שהניחה "מקורות" בנחל במבצע שכמו לקוח מסרטי מתח, ותבינו איך חוצים המים את הנחל בעומק של כ-150 מטר ועולים לגדה השנייה על פי חוק הכלים השלובים.

עוד כמה דברים שכדאי שתדעו...

אתר "ספיר" הוא המקום שבו מתחיל מסעם הגדול ביותר של המים בישראל – המסע מאגם הכנרת למרכז הארץ ולדרומה. האתר מציג נקודת מבט היסטורית ועכשווית על מערך שאיבת המים מהכנרת, על מערכת אספקת המים הארצית ועל השפעתו ותרומתו של גדול מפעלי המים במדינה, "המוביל הארצי", לקיומם של החיים והירוק בישראל.

לתיאום ביקור: טלפון 04-6714770, פקס 04-6726399

• הביקורים מתקיימים לקבוצותמאורגנות בימים ראשון עד חמישי, בתיאום מראש, בין השעות: 9:00 - 14:00.
• בחגים ובחופש הגדול מתקיימים סיורים לקבוצות, למשפחות ולבודדים, בהתאם פרסומים באמצעי התקשורת.
• הביקורים מותנים במספר המשתתפים. משך הסיור כשעה וחצי.

הגעה

לבאים מצומת גולני - יש להמשיך צפונה על כביש 65 עד לפנייה ימינה בצומת צלמון. לאחר מכן ממשיכים לכיוון מזרח על כביש מספר 807 לכיוון מגדל ובצומת מגדל פונים שמאלה על כביש מספר 90.

לבאים מכיוון צפון - מצומת עמיעד יורדים לכיוון דרום על כביש 90 ואחרי הפיתולים במורד הדרך לכינרת פונים שמאלה בצומת אתר ספיר.